lauantai 22. joulukuuta 2012

AFS vaihto-oppilas haastattelu


Tämä postaus on lähinnä niille ketkä on kiinnostuneita vaihto-oppilaaksi lähtemisestä, eli jos sinua ei houkuta lukea vaihto-oppilas haastattelusta kannattaa suosiolla harpata koko postaus.
Olin panikoinut tätä haastattelua tosi pitkään. Olin ihan varma etten osaisi vastata mihinkään kysymykseen ja änkyttäisin vaan jotakin. Jo ennen kuin sain kuulla koska mun haastattelu on, olin lukenut tosi monia keskustelupalstoja missä kerrottiin mitä keneltäkin oli kysytty. 
Tämä koko haastattelusta sopiminen ja haastattelu meni tosi nopeasti, kun sain hakemuksen lähetettyä 24.8 mulle soitettiin parin viikon päästä 7.9, että mun haastattelu on 8.9. Tosiaan mun varoitusaika haastattelulle oli vaiks yksi päivä, tähän kuitenkin itse sai tietenkin vaikuttaa. Haastattelu järjestiin Turun keskustan eräässä rauhallisessa kahvilassa ja mulla oli vain yksi haastattelija, hän oli kai AFS:n tukihenkilö tai jotain. Koko haastattelu oli muutenkin rento tilaisuus, naurettiin vaan haastattelijan kanssa kaikelle ja syötiin croisantteja.
Monet on tätä kuullut jo kuullut, mutta tärkein vinkki multa on se, että olet oma ittesi. Ne kysymykset oli tosi helppoja, sellaisia mihin vaan sä itse voit tietää vastauksen. Yleensä AFS:n haastatteluissa on mun tietääkseni kysytty esim. suuresta lähiaikoina tapahtuvasta uutisesta tai muutaman maan pääministereitä. Itselläni ei tälläistä kysymystä kuitenkaan kysytty, mutta kysyttiin osaisinko vastata suomen poliittisiin asioihin, jos joku minulta sellaista Amerikassa kysyisi. Haha, miksi en pysty kuvittelemaan jonkun vaihtarikaverini kysyvän Suomen politiikasta? 
Kuitenkin tässä olisi muutamia kysymyksiä mihin voit miettiä vastauksen jos haastattelu pelottaa:
  • Miksi vaihtoon, miksi maa mihin haluat, mihin haluaisit päästä (esim. osavaltio USA ssa)
  • Mitkä ovat sinun huonoja/hyviä puolia
  • mitä toivot vaihtovuodelta, millainen olisi hyvä hostperhe
Tämän lisäksi kysytään kaikki perus asiat, millainen perhe, onko paljon kavereita, tuleeko koti-ikävä helposti. Minulta kysyttiin myös muutamia miten reagoisit-kysymyksiä.
Koko haastattelun jälkeen nauratti miten olin muka panikoinut tuollaista tilaisuutta.

15 kommenttia:

  1. Moikka!:)

    Itsekin olen lähdössä jonnekin päin Jenkkejä ensisyksynä. Mun järjestönä toimii Explorius. Punnitsin itse alkusyksystä Exploriuksen ja Afsin välillä, päädyin sitten Exploriukseen, mutta uskon, että Afs on myös tosi hyvä järjestö!:) Paljon hyvää olen siitäkin kuullut.

    Miekin koin, että haastattelu oli rento tilaisuus. Mulla oli äiti mukana, lähinnä sen takia, että se itse halusi tietää enemmän noista vaihtarijutuista. Ensin juteltiin suomeksi niitä näitä ja haastattelija kyseli mun äitiltäkin jotakin. Kysymykset lähinnä koski mun elämää, kiinnostuksen kohteita jne. Mun oli myös pitänyt täyttää sellain kolmesivuinen lomake, mihin oli pitänyt vähän etukäteen kertoo itestään ja odotuksistaan vaihtovuodesta. Haastattelija varmaan huomasi, että olin aluksi aika hermostunut, mutta siksi se kyselikin aluksi jotai helppoja kysymyksiä ja sit olikin helpompi vastata niihin vaikeempiin:D Koska olin ottanut selvää asioista tosi paljon (vaihtovuosi on ollut mun unelma jo vuosia..) niin aika helppo kaikkeen oli kuitenkin vastata.
    Jossain vaiheessa jouduin tekemään sellaisen "kokeen". Siinä oli monivalintatehtäviä ja ne oli oikeasti tosi helppoja :D Sillä aikaa äiti ja haastattelija jutteli pihalla. Haastattelu siis järjestettiin sen haastattelijan kotona.
    Lopuksi vielä juteltiin haastattelijan kanssa enkuksi, mutta sekin oli aika helppoa, kun ei se haastattelijakaan puhunut täydellistä enkkua ja jos en jotain ymmärtänyt niin sanoin vain: "could you explain again, please" tai jotain:D

    Pystyn kyllä kuvittelemaan sun fiilikset, ei jaksais yhtään oottaa ens syksyä!:D Mutta aika kuluu nopeemmin kuin osais kuvitella ja pian me molemmat istutaan koneessa matkalla rapakon toisen puolen!;)

    t. Annika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi :) Olen kuullutkin aika paljon tuosta Exploriuksen käytännöstä puhua englantia ja tehdä tuollainen testi haastattelun aikana, koska paras ystäväni on lähdössä vaihtoon myös Exploriuksen kautta! Häneltä ole myös siitä järjestöstä kuullut paljon hyvää :) Niin totta että pian lennellään tossa Atlantin päällä, aika menee vaan niin nopeasti. Mutta ihanaa että pääset myös toteuttamaan unelmia tuonne Ihmemaahan :))!

      Poista
  2. Ootko ollu tyytyväinen AFS kautta lähtemiseen? Onko kaikki sujunu hyvin ja onks afs ollu luotettava? Ite oon lähössä vaihtoon ja mietin kenen kautta ois paras lähteä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen erittäin tyytyvinen! On erittäin luotettava, kaikki sujunut hyvin ja mua ollaan aina inffottu kaikesta. Enkä ole ainut tyytyväinen todellakaan! Jos AFS pohdit, niin suosittelen :)!

      Poista
  3. Mul on kans sillee et haluisin lähtee parin vuoden päästä tai sitten vasta yliopistos mut ei oo hajuukaan mikä järjestö ois hyvä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kannata verrata High School vaihtoa tai yliopisto vaihtoa, mutta jos silloin parin vuoden päästä olet lähdössä niin suosittelen AFS :)!

      Poista
  4. anteeksi, ehkä hieman idioottimainen kysymys, mutta mä en tiedä näistä vaihtari jutuista mitään :D kyseltiinkö sulta ihan suomeksi kaikkea vai sitten englanniksi? :D ja onko sitten tietyt rajoitteeet, että tietyn verran täytyy osata englantia ymsyms...? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vastaan nyt tähän annan puolesta, mutta siis en tiiä miten AFS:n kautta, mutta exploriuksella on muutama kysymys englanniks ja monivalintakoe, muuten on suomenkielisii kysymyksii ihan :)!

      Poista
  5. puhuttiinko haastattelu suomeksi vai enkuks :)?

    VastaaPoista
  6. Heippa anna :) mulla on jo yli vuoden ajan ollu sellainen fiilis koko ajan, että mun on pakko päästä japaniin vaihtoon vielä joskus. Onko sun mielestä tyhmää että mä unelmoin jostain tollasesta, koska oon vasta 12v?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikkamoi! Ei todellakaan oo tyhmään, musta on ainakin vaan upeeta kun unelmat alkaa seljetä jo 12 vuotiaana ;)

      Poista
  7. Moi! Tiiätkö onko kuinka todennäköistä päästä afs n kautta vaihtoon? Itse hain ruotsiin vaihtoon ja lähetin hakemuksen n. Viikko sitten. Tiiätkö yhtään paljon vaihtareita otetaan? Ite jännitän nyt kuuluuko soittoa afs:ltä ...

    VastaaPoista
  8. Tarvitseeko hirveen hääppöiset koulu arvosanat jos tahtoo vaihtoon? (Eli ei pois välttämättä pakko olla semmonen 9-10 oppilas?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. luin afs:n sivuilta että jos jenkkeihin lähtee niin lukiolaisella ja peruskoululaisella on oltava molemmilla ka 7.5 mutta jos johonkin muuhun maahan on menossa niin lukiolaisella 7.0 ja peruskoululaisella 7.5.. eli eipä juuri! :)

      Poista

Kiitos kommentista <3