torstai 27. joulukuuta 2012

miksi vaihto-oppilaaksi?

Olen halunnut Amerikkaan jo tosi kauan! Haluan nähdä ihan omin silmin millaista se meno on toisella puolella maailmaa, vaikkei se olisikaan niin erillaista kuin olen kuvitellut. Tosiaan en ole ikinä Amerikassa käyny, tai edes poistunut Euroopasta, mutta silti jotenkin uskon et se vois olla paikka mistä mä tykkään. Maavaihtoehtoa ei edes tarvinnut miettiä, koska en pystyisi kuvittelemaan itselleni muuta maavaihtoehtoa. Tiedän, etten tule elämään paratiisissa palmujen alla tai en tule asumaan modernissa linnassa Kaliforniassa, enkä sitä sinäänsä edes haluaisi. Olisi kuitenkin ihanaa, jos voisin pitää pääni sisällä paikkaa missä asun omana paratiisinani. Toivoisin, että pystyisin pitämään paikkaa kotina ja perhettä todellisena perheenä, sitten se paikka olisi minun unelma paikka.

Yleisesti vaihtariksi haluan ainakin sen takia että:
  • Olen elänyt täällä yli 16 vuotta ihan samanlaista elämää ja ennen kun aikuistun ja tiiän mitä haluan, haluan käydä koittamassa jotain ihan muuta. 
  • Haluan koittaa rajoja ja tietää selviäisinkö mä tuollaisesta vuodesta.
  • Olen yli huono puhumaan englantia ja osa syy on, että haluisin mun kielitaidon kehittyvän siellä.
  • Haluan tavata paljon uusia ihmisiä, saada uusia kavereita, tuttuja ja perheen toiselta puolelta maapalloa.
  • Itsenäistyäkkin haluaisin, oppia hoitamaan asioita enemmän itse.
  • Haluan tietää onko high school elämä sellaista kuin jenkkien teinileffoissa, tai tiedän ettei se ole, mutta haluan tietää millaista se on!
  • Odotan ihania vaatekauppoja (en oota sitä miten saan raahattua mun tavarat sieltä pois).
  • Täällä mulla ei ole ollut pitkään aikaan lähes yhtään vapaa-aikaa, ja en itse ole saanut päättää mitä teen, pieni poissaolo tekee toivottavasti hyvää.
  • Haluan juuri sen tauon!
  • Haluan itse kertoa muille todellisen kuvan vaihdossa olemisesta. 
                               kuvat www.weheartit.com

6 kommenttia:

  1. Hei vähän kiva löytää muitaki enssyksynä jenkkeihin lähtijöitä, vaik ite meenki exploriuksen kautta (: Tosi kiva tää sun blogi http://outinusa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpää ja sen takia meenkin heti katsomaaan sun blogin ;)! Ja kiitos :)

      Poista
  2. Moikka!:)
    Itsekin lähen vaihtoon USA:n ens syksynä, tosin Exploriuksen kautta. On kiva lukea sun fiiliksiä tästä vaihtarijutusta :) Itsekin ajattelin jossain vaiheessa blogin aloittaa, mutta ehkä sitten lähempänä lähtöä.

    Hyvää uutta vuotta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin ja anteeksi myöhäinen vastaus :)! Tulethan sitten kertomaan kun oot tehny vaihtariblogin?

      Poista
  3. Moi,

    Sulla on hauskat sivut sekä videot!

    Olisi itellä suunnitteilla lähteä sinne jenkkeihin vaihtariksi.
    Olen siis 20 ja amk opintoja olisi edessä.
    Mietin tässä että mitenköhän ne opinnot onnistuu, mikäli enkku ei ole niin hirveen hyvin hallussa. Ja miten sulla alussa homma luonnistu, kun tosiaan enkunkin takia ilmeisesti lähdit sinne :)?

    Homma on siis pitkässä kuusessa vielä ja ajattelin joko 3 tai 6 kk.

    Kiitos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi ja näin alkuun kiitos paljon! Kyllä se alkuun ainakin vaati aika paljon extra työtä ja vieraan kielen opiskelu (espanja) oli melkein mahdotonta vieraalla kielellä. 2kk jälkeen alkoi helpottaa jo todella paljon kun kirjoittainen ja ymmärtäminen sujuivat jo hyvin, puhuminen tuli perässä sitten joskus vajaan 4kk kohdalla. Selviit ihan varmana kyllä ja varsinkin jos päätät puoleksi vuodeksi lähteä niin ihan hyvän kielitaidon kanssa sun pitäis palailla :)

      Poista

Kiitos kommentista <3