maanantai 17. helmikuuta 2014

PROJECT FIT

Tervetuloa ja tervemenoa heti samantien kaikki tutut kenellä on pienikin mahdollisuus alkaa valittaa minulle jo ennen kun tämä postaus ehtii edes alkaa!
Mutta siis moikkamoi vaan kaikki siellä ruudun toisella puolella ja jos juuri sinä vietät hiihtolomaa parhaillasi, niin huhuh kun olen kateellinen. Kuitenkin niin kuin otsikosta huomaa, mennään heti yhteen todella siistiin juttuun mitä olen tässä vähän aikaa pohdiskellut. Elikkä kuten olen teille kertonutkin, asun perheessä missä elellään vähän kaiken suhteen YOLO meinigillä, mukaan lukien ruokailun suhteen. Tämä siis tarkoittaa sitä, että kaapit ovat aina täynnä sipsejä, suklaita, limsaa, Oreoita, juustoja, makkaraa, pitsaa, jäätelöä, extra rasvaista maitoa ja aivan valkoista leipää ja pastaa. Kyllä nämä ostaa mulle ihan mitä vain haluan ja välillä (yleensä sunnuntaisin) menen kauppaan myös mukaan, mutta en oikein ikinä tiedä mitä haluan ja mitä tekisi mieli.. Ruokailujen rytmittäminen on ollu täällä todella hankalaa. Aamu alkaa aikaisemmin kuin Suomessa, jolloin aamupala on todella aikasin. Ensimmäisillä tunneilla mulla on yleensä liikuntaa (jos tekee jutut kunnolla, liikuntatunti on erittäin raskas, menee todellakin liikunnasta) ja sitten 11 aikaan on ruokailu. Täällä kouluruoka on siis lähinnä pitsaa ja hampurilaisia suklaamaidon kanssa, joten olen luovuttanut sen suhteen ja otan yleensä omat eväät. Tässä esiintyy yksi iso ongelma. Lounaana ei ole yleensä juurikaan mitää, koska Amerikka on tarttunut minuun ja on hirveän vaivalloista tehdä kunnon eväitä. Aina ne on jossain kassin pohjalla tuusan nuuskana, kiva. Lounaan jälkeen on tunteja siihen 14:45 saakka, jolloin siirryn salin puolelle, jossa teen kieltämättä ihan hyvän treenin. Tai no, sen verran hyvä, että sen voin fiksata myöhemmin. Mun ongelma ei siis ole treenin puutteessa. Toinen suuri ongelma esiintyy siinä kohtaa, kun mennään kotiin. Tai itseasiassa tämä on mun ongelmista suurin. Suomikotona on ollut aina kotiruokaa, mutta täällä vedetään sitä sipsiä. Kotona olen vähän 17 jälkeen, menen suoraan suihkuun ja vaihdan vaatteet, joka jälkeen alan syömään noin kello 18. Olen siis elänyt tasan 12 tuntia (aamupala loppuu aina 06 tai max 06:15 aamuisin) noin 100kalorin ruokavaliolla, eli energiapatukalla. Kun ei ole ketään sitä ruokaa laittamassa ja muutenkin väsyttää niin paljon, ettei sitä ruokaa ehdi ajatella niin niin karulta kuin se kuulostaakin sipsipussi hujahtaa hetkessä. Monta kertaa viikossa. Light limsan kera. 
Eli homman nimi ei ole pahemmin fitness tai laihdutus, tai en ainakaan sellaiseksi sitä halua nimitä. Homman nimi on elämästä nauttiminen ja testi itselleni, miten terveellinen elämä toimii jenkeissä, perheessä missä ei ole terveellisistä elämäntavaista tietoakaan. Mun elämässä ei käytetä sanaa olisipa, se joko on tai ei ole. En siis ole ihan mikään puskasta noussut ihminen ketä nyt vain yhtääkkiä keksi tälläisen idean, vaan kyllä sitä painoa on tullut suomessakin laskettua ihan mukavasti, joista nyt osa on tullut takaisin ihan halutusti, mutta näitä vaihtarikiloja on. Mutta siis haluan asettaa itselleni lisää tavoitteita, ja koska haluan tehdä tälläistä painonhallita/ravintoterapeutti työtä isona (,mutta silti pienempänä kuin nyt) haluián asetta itseni koekaniiniksi. Ja jos jo kerran onnistuin Suomessa, nyt on hyvä koittaa sitä Amerikoissa.
Nyt kun siellä joku on saanut hermoromahduksen miten pilaan vaihtoni miettimällä tälläisiä asioita, niin ei. Asia on niin, että mä en pysty nauttimaan tästä muuten. En halua laskea päiviä siihen koska 'saan' taas alkaa elää terveellisesti. Ja ei, tämä ei todellakaan ole mikään loppu vaihdon juttu. Tunnen mun kropan, nämä lähtee todella nopeasti, joten jos skappaan pariviikkoa ja sen jälkeen pidän herkkupäivän/päiviä, niin se jo toimii. Tai ainakin pitäisi, kerron tässä teille miten käy ;) Tällä tekstillä en painosta muita vaihto-oppilaita tekemään samaa ja en halua, että kukaan lukee väkisin tälläistä tekstiä, tämähän on kuitenkin vaihtariblogi. Sen takia jokaisen postauksen eteen, jossa puhun edistymisestä/ei-niin-suuresta-edistyksestä laitan PF (project fit). 

Ongelmat:
Ahmiminen aamuisin ja iltaisin huonoja ruokia 
Kahden raskaan treenin välissä ei ravintoa päivisin
Laiskuus ja herkkuaddiktio

Miten korjaan asian:
Teen eväät kouluun edellisenä iltana
Isot eväät kouluun->tasapainoinen ruokavalio kokopäivän
Ruokapäiväkirjankäyttö
Tavoitteet

Olen aika innoissani mitä tästä tulee, koska tykkään kokeilla uusia juttuja. Toisaalta pelottaaa todella paljon, varsinkin nyt kun laitoin tämän tänne satojen ihmisen luettavaksi. En kuitenkaan ota tästä mitään pahempaa stressiä, tämähän on vain ihan kiva juttu, jotain vaihtelua ainakin! Tavoite shortsit viime kesän koossa on ostettu ja niihin olisi paras mahtua. Ja vielä kerran väärinkäsityksiä estääkseni, en tähtää mihinkään extremekuntoon, vaan muutaman kuukauden takainen minä käy vallan mainiostiJa niin tietysti jos haluat sanoa mitä tahansa, vaikka sitten sen, että pilaan vaihtoni tällätavoin, voit tehdä sen kommenttiboksiin ;)

Jos kuitenkin nyt löysit mun blogin ja olet siinä toivossa, että saat jotain megafit-vikkejä ja haluat nähdä aivan upeaa kehitystä ja analysoivaa tekstiä aiheesta, olet väärässä paikassa. Mutta ei hätää, osaan ohjata sinut oikeaan osoitteeseen, Jaden fitness blogiin, samalla yhteen lempi blogeistani, johon pääset tästä! Toivoittavasti mahdollisimman moni teistä kävisi kurkkaamassa!

Palaillaan!

26 kommenttia:

  1. MÄ EN SIIS OLEKKAAN AINOA!!!!!!!!!! Tuntuu et mä olisin kirjottanu toho noi ongelmat ylös, mulla on ihan samat probleemat. Koulussa eväänä joku liiskaantunut mandariininraato ja illalla kotona ei-niin-terveellistä ruokaa :D Hitsit et sain tästä kyl motivaatioo tehdä saman, kiitoksia!! :) ja tsemppiä sulle ihan sikana!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. NO ET TODELLAKAAN :D:D huh kivi vierähti sydämeltä koska luulin et mä oon?? Ja eipä mitään, tosi paljon tsemppiä sullekkin :)!!

      Poista
  2. Tsemppiä kuntoprojektiin! Postaa ihmeessä enemmänkin aiheesta, mua ainakin kiinnostaa tosi paljon :) Ja olisi kiva nähdä sitten jotain ennen-jälkeen-kuvia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :) varmasti postailen ja kuviakin tulee!

      Poista
  3. Joo mäkin oon luullu et oon ainoo joka haluu pysyä kuosissa vaihdossa! Mä oon syöny nyt 1kk terveellisesti ja 1kk sillee et yritin liikaa ja siitä ei sit tullu mitään :D eli siis voin sanoo et älä tee niistä herkuista liian elämää isompaa juttua. Mä nimittäin yritin olla täysin ilman herkkuja ja sit tuli kummiskin kamala himo kun omatunto sano "et ota sitä suklaata, karkkia, keksiä, pitsaa ymsyms." Ja tuli siis syötyä :D kannattaa pitää herkkupäivä milloin vetää överit ja sit ei vähään aikaan tee ees mieli herkkuja. Mut joo, voi siitä vuodesta nauttia ilman jokapäiväistä mättöö, tai ainakin mä voisin allekirjoittaa ton!

    Vinkkinä sanoisin et jos oot laiska heräämisen kanssa niinkun mä, osta jotain perus instant oatmealia ja makeuta se ite kanelilla ja pakastemarjoilla, niin sillä jaksaa vaikka liikuntaa oiskin. :) plus saa nukkua pitempään. Lol

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha joo et tosiaan taida olla! Mulla meni vähän liiankin hyvin (eli siis huonosti) tuohon marraskuun puoliväliin asti, jolloin hokasin että olinpas vähän kuitunut ja siitä sitten lähti se, ettei nyt 'vähän' haittaa.. Sillon just käytin tuota herkkupäivästydeemiä, jonka kyllä varmasti otan käyttöön uudestaankin tässä parin viikon päästä :D
      Ja hei kiitos paljon vikistä, mun pitää testailla! Muutenkin ihana kuulla, etten ole ainoa! :)

      Poista
  4. Tää kuulostaa niin tutulle! Itse olen kyllä luovuttanut tyystin, paikassa jossa asun ei ole kuntosaleja lähettyvillä ja pakonomaisen juoksemisen summana penikkatauti kun asfaltilla pistellyt menemään. Suomessa siis harrastinkin joskus yleisurheilua ja sitä juoksua. Tuon juoksijan taudin ah seurauksena kävelykin sattuu aivan saatanasti toisinaan. Oma kehonkuva ei enää miellytä enkä tunne sitä omakseni, kun aina olen sinun tavoin ollut siro ja hoikka. Suorastaan masentavaa, oikeanlaisen ravinnon puuttuessa puutosoireiden lista on pitkä ja sairastelu jatkuvaa. Harmittaa kovasti että en voi nauttia elämästäni täysin sillä ahdistaahan oman terveyden menetys siihen tulleet muutokset! Yritän kuitenkin pysyä positiivisena ja ajatella että sitten Suomessa voin olla taas terve hmph. Tsemppiä kuitenkin sulle! You can do it :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eikä tosi kauheeta kuulla vielä tosta penikkataudista, jotenkin on vaan niin kamalaa kun ei pysty tekemään rakasta juttua vaikka kuinka haluais.. Siitä saralta mullakin on kokemusta, kun tosiaan täällä ei ole ollut mahdollisuutta harrastaa sitä mun omaa rakasta lajia cheerleadingiä. Mua kans ahdistaa välillä todella suuresti, kun en esim. viikonloppusin pysty tekemään mitään, koska ainoa sali missä käyn niin on koulussa koulun jälkeen ja sillonkin oon tosi riippuvainen mun veljestä miten hän haluaa lähteä ja niin..Tsemppiä ihan kauheasti sinnekkin ja kiitos paljon :)

      Poista
  5. en kestä mulla on ihan sama projekti menossa! Ihanaa etten oo ainut joka ei pidä siitä mitä peilistä näkyy, ja ihan rehellisesti myöntää että paino on noussu vaihtovuoden aikana. Mutta parempaan suuntaan ollaan menossa, sillä valitsin viimeseks oppitunniks advanced PE:n ja mulla on nyt suuret odotukset koska treenataan siis viis päivää viikossa n. 1h 15min kerrallaan lukuvuoden loppuun asti, että tuloksia odotellessa :D Tosi paljon tsemppiä sulle, suomalaisella sisulla takasin suomi-kuntoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihanaa kuulla taas etten ole yksin! Mutta hei toihan on ihan mahtavaa, että tsemppiä sullekkin tosi paljon :) ja jep suomalaisella sisulla!!

      Poista
  6. Hei et tosiaan oo ainoo joka on vaihtarikiloja kerryttäny!! Mulla kyllä ruokailu on ihan hyvin kuosissa mut liikunta jääny vähemmälle ihan omastakin halusta mut nyt päätin et kyllä joustan perhe ajasta ja lähen lenkille ja fiilis mitä parhain!! Tsempit sullekin sun projektiin!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh! Pidä vaan yllä sun lekkeilyä, mä luulen että sun perhe todellakin ymmärtää, että haluat tehdä jotain mistä nautit ja saat hyvä fiiliksen! Tsempit sinnekkin :)

      Poista
  7. Oiii tsemppiä rypis! (et sä kyl tsemppii tarvii ku oot niin päättäväinen ja onnistut kuiteskin ;)) ♥♥ Ja noi lainaukset Jillianilta, en kestä ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe taktak """n"""p, kai tä tästä (tai paranis ettei sun tarvii hävetä kesällä mua XD) ja jep, JM tässä mukana♥

      Poista
  8. Mua pelottaa jo nyt iha hulluna et kui mun käy, kun ensi syksynä lähden Amerikkaan...Oon meinaa tosi tarkka ruokavaliostani täällä Suomessa ja mulla on aina nälkä:D!
    Tsemppiä, toivottavasti onnistut!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eieiei älä opelkää tätä! Mä pelkäsin, ja vähän liikaakin (taisin tänne kirjoitella, että melkeistään eniten) ja se alkoi mennä jo vähän yli.. Nauti olostasi täällä! Kiitos paljon, tarkoitus olisi onnistua ;)

      Poista
  9. Oi kiitos ihana Anna <3 Ihmettelin hetken, kun kävijämäärät olivat eilen tuplaantuneet, mutta tässä syy :D Ravinto/-painonhallintaterapia kiinnostavat itseniä myös todella paljon ja voin nyt sanoa, että kun on kokeillut kaikenlaista oman kehonsa kanssa (niin tervettä kuin epätervettä touhuakin), niin on se kroppa ihan uskomaton kapistus! Tsemppiii Anna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi♥ Ja joo, kyllä välillä ihan sääliksi käy tuota kroppaa, kun kaikenmaailman juttuja joutuu mun kanssa kokemaan :D.. Mutta kyllä uskon, että tä nyt tästä, varsinkin kun saan mm. sulta niin paljon inspiraatioa! :)

      Poista
  10. Voi däääm, että sulla osaakin olla hyvä blogi. Nyt vasta löysin ja tää on upea, jäin koukkuun heti.

    VastaaPoista
  11. Hahahaaa vitsit ihanaa kuulla etten oo ainoo, ja että meitä taitaa olla aika paljonkin jotka syö samanlailla!! :D Vois alkaa itekkin syömään enemmän sitä "kunnon ruokaa" ja jättää herkkuja vähemmälle!

    Nii ja tosiaan syön suklaata tässä samalla kun kirjotan tätä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä tosi kiva kuulla etten oo täällä ainoona :D mutta voisin sanoa, että niin kauan kun pystyt nauttimaan elämästä samaan aikaan, niin anna mennä vaan! ;)

      Poista
  12. Mulla on kanssa noita vaihtarikiloja tullut, mutta se on vaan niin hankalaa elää terveellistä elämää sellaisessa perheessä, joka ei elä terveellisesti.. Ja nyt oon ns. laihdutuskuurilla, mutta hankalaa on toi kouluruoka kyllä. Ei jaksa kokata kouluun (eikä siitäkään varmaan saisi edes terveellistä) eikä kuoluruoka ole terveellistä.. Tsemppiä sullekin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän niin tunteen.. Kun kävelee tuonne kaapeille, avaa kaapin ja ensimmäisenä sipsipussit lentää päälle tai mom sanoo, että on ruoka aika ja ruuaksi on pitsaa, niin ei se kyllä kuvin helppoa ole! Muttaa älä murehdi tätä asiaa liikoja :) Tsempit sinne!

      Poista

Kiitos kommentista <3