tiistai 24. kesäkuuta 2014

MADISON

... And the last time there.
KYSYMYKSIÄ TÄNNE 2.7.2014 ASTI!

madisontrip 004 madisontrip 005 madisontrip 006 madisontrip 008 madisontrip 012 madisontrip 015 madisontrip 019 madisontrip 027 madisontrip 031 Torstaiaamuna minä, norjalainen vaihtari Katja ja mun entinen (mutta norjalaisen nykyinen) aluevalvoja Nancy lähdettiin kohti Wisconsinin pääkaupunkia Madisonia. Se sijaitsee vajaan parin tunnin ajomatkan päässä ja oon tuolla päässyt käymään aika monta kertaa mun vaihdon aikana, mutta kunnon turisteilua en ole kertaakaan harrastanut kiertelemällä tärkeitä rakennuksia jne. Madison on myös jättimäinen collegekaupunki ja sen collegessa opiskelee n. 40 000 oppilasta. Joka puolella oli koulurakennuksia ja nuoria collegeikäisiä. Kuitenkin, ensiksi mentiin jättimäiseen Wisconsin tuliaiskauppaan, josta lähtikin ehkä vähän liikaa tavaraa mukaan.. Hups, mutta en voi sille mitään että rakasta kaikkia tuollaisia tavaroita! Tosin en siltikään ostaisi huppareita, T-paitoja, avaimenperiä, kortteja, housuja, vihkoja, kalentereita, kyniä, kumeja, hattuja, koristeita ja oikeastaan yhtään mitään missä lukisi isolla TURKU (mun kotikaupunki) taikka edes SUOMI :D. Kun oltiin reilu tunti shoppailtu Wisconsin romua, mentiin brunssille pannukakkuravintolaan, joka oli monena vuonna voittanut 'paras pannukakkuravintola' palkinnonkin! Mukaan liittyi norjalaisen vaihtarin kaveri ja aluevalvojan oppilas(?) Marah heidän koulusta, kuka oli ollut viime vuonna kesävaihtarina Paraguayssa. Hän oli ollut rekistöröitymässä Madisonin Collegeen syksyä varten ja hengaili meidän kanssa loppupäivän. Pannukakut oli oikeasti maailman parhaita (jos ei omatehtyjä pannareita Suomikotona lasketa) ja niistä tuli niin täyteen, että seuraavat parituntia käveleminenkin oli tuskaista. Toisaalta siihen oon jo tottunut täällä :D Seuraava pysäkki oli ostoskatu, jonka koluamisessa menikin mukavasti aikaa ja arvatkaa mitä löysin! Löysin Tangle Teezerin, jota olin melkein koko vuoden etsinyt. Jenkeillä ei siis yleensä ole hajuakaan mikä tämä vempele on ja aina kun olen harjannut hiuksiani mun vanhalla Suomesta tuodulla Tangel Teezerillä, saan kysymyksiä että mitäs hittoa oikein puuhastelen. Nyt kuitenki mulla on uusi ihana harja Urban Outfitteristä. Löysin pari muutakin kivaa juttua, mutta en voi paljastaa niitä, koska ne ei ole mulle.. Mitäs muuta? Tän jälkeen kierreltiin Madisonia siinä vähän aikaa ja käytiin mm. Marahin tulevassa dormsissa (eli collegeoppilaiden yhteisasumispaikassa). Ette ymmärräkkään kuinka kova hinku mulla olisi tulla jonnekkin tänne opiskelemaan collegeenkin.. Jos se ei kuitenkaan onnistu niin jonnekkin mun on päästävä ja olen jo alkanut vähän työstämään asiaa ;) Mä niin toivoisin, että justiinsa sinä liittyisit mun tuleviin matkoihin mukaan tämän blogin välityksellä ja siitä mulla onkin asiaa teille tuossa vähän alempana. 

Eli homman nimi harvinaisen lyhyesti ja ytimekkäästi tulee tättädädää tässä: Mä en halua lopettaa blogaamista. Vaikka mun pitääkin lähteä täältä Amerikasta, en halua luopua kaikesta ihanasta mikä tästä vuodesta muistuttaa. Mä aloitin blogaamisen vaihtovuotta varten. Mä olin se tyttö, kuka innolla luki aina jokaisen vaihtarin postaukset ja he tuntuivat ihan kuin kavereilta, lähes ihailin heitä. Ajattelin vain, että olis niin niin siistiä et jos saisin kirjoittaa kans ja mulla olis edes 30 lukijaa. Älkääs kysykö mistä tuo numero 30 oli mun päähän pinttynyt, mutta ajattelin että aina, että jos mä vaan saisin kirjoittaa ja mulla olis 30 lukijaa.. Aijai, muistakin vieläkin miten hyvältä se ajatus tuntui! Nyt mä kirjoitan, itseasiassa olen kirjoittanut jo 168 postausta ja 30 lukijan sijasta teitä on 17 kertaa enemmän. En mä tätä halua lopettaa, olen jäänyt niin koukkuun kuin koukkuun voi jäädä. En haluaisi tehdä kokonaan uutta blogia tämä on niin tuttu ja turvallinen. Tottakai haluan muuttaa nimen ja ulkoasun ja kaikki, mutta tämä on se sivupohja minne aloin kirjottamaan ja just tämä on osa mua.. Okei taas jaarittelin, mutta siis mun tuleva blogi jatkaa samaa kantaa kuin tämäkin ja tulen vielä pitkään puhumaan amerikkavuodestani. Saman mittaiset postaukset, ehkä vähän vähemmänkin tekstiä, koska en kerro teille näin selvästi mitä päivän aikana puuhasin sillä niitä blogeja on mun meilestä jo tarpeeksi. Teen videoita ja laitan ne tänne, kerron mun tulevaisuuden suunnitelmista ja matkustuksesta, josta haluaisin tulevan blogin pääidea. Haluan ja aionkin asua ulkomailla tämän vuoden jälkeen ja olisi ihanaa jos tulisitte mun mukaan ja työstäisitte näitä juttuja mun kanssa. Aion käydä mun perheen luona vielä uudestaa ja haluan teidätkin sinne. Haluan kertoa miltä tuntuu olla takaisin Suomessa, miten huomaan muuttuneeni, mitkä asiat ovat vaikeita ja mitä arvostan enemmän. Kaikkea tähän amerikkavuoteen liittyen! Olen teidän kanssa toteuttanut jo tämän unelman ja niitä aion toteuttaa vielä lisää ja olen otettu, jos jäät toteuttamaan niitä tänne mun kanssa! Ja jos huomaat, että en puhu enää niin paljon amerikka-asioistani tai muuten vaan olen harvinaisen tylsä, niin löydät ihan varmana 'poista lukulistalta' nappulan.. Sehän on ihan ymmärrettävää, että maku ja kiinnostuksen kohteet muuttuvat. Eli niille ketkä tätä ovat paljon kyselleet ja muillekkin tiedoksi, blogini jatkaa samaa kaavaa uudet seikkailut tähtäimessä ja ikinä tätä jenkkivuotta unohtamatta!

Ps. Tasan viikko niin mun lentokone nousee ilmaan Chicagon lentokentältä. Kello on taas jo 20 vaille 3 yöllä, enkä pysty nukkumaan.. Tämä on niin hullua, mutta puhutaan tästä lisää huomenna!

8 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus:)! Kiva että jatkat blogin kirjotusta, koska sinulla on niin hyviä postauksia. :))

    VastaaPoista
  2. Sulla on ihan mahtava blogi! Kirjoitat tosi hyvin ja mielenkiintoisesti ja on kiva kun teet videoitakin. Löysin tänne youtuben kautta. On kiva lukea jonkun kokemuksia vaihtovuodesta, itselläni olisi mahdollisuus ja halu lähteä vaihtoon, mutta tuntuu etten uskalla... Tuntuiko susta sille ennen kun suunnittelit vaihtovuotta?
    Blogin kautta on myös tullut kauhea hinku päästä amerikkaan, siellä kaikki näyttää niin hienolle ja sellaiselle missä olen aina halunnut käydä!
    Oot tosi pirteä kaikissa sun videoissa ja niistä tulee tosi hyvälle mielelle :)

    Kiva että jatkat bloggaamista vaihtarivuoden jälkeenkin, muuten menisi hyvät kirjoitus- ja vloggaustaidot hukkaan... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensinnäkin kiitos paljon! Mua pelotti enemmän kuin hulluna vaihtoon läteminnen, mutta oon maailman onnellisin kun päätin lähteä. Jos mä tein sen ja pärjäsin siellä, niin sä teet sen myös varmasti. :)

      Poista
  3. Jee ihanaa, että jatkat blogin kirjoittamista. Tämä blogi on yksi mun lemppareista ja aion pysyä lukijana :)
    ~Emma

    VastaaPoista
  4. Mikä sai sut lähtemään vaihtoon ? Olitko unelmoinut siitä jo pitkään, vai päätitkö vaan lähteä, jotta saisit uuden kokemuksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se ei ollut ollut pitkäaikainen unelma, mutta pitkään olin sitä silti miettinyt. Se oli asia minkä halusin kokea, koska tiesin seurauksien olevan vain positiiviset :)

      Poista

Kiitos kommentista <3